onsdag 25 mars 2009

Medvetandet

Sättet vi definierar medvetandet på är nog medvetandets största fiende eftersom det är svårt att enas om en tolkning. Troligen är medvetenheten återupptäckten om vilka vi är och alltid har varit. Medvetandet är inget som ligger i vår tanke utan något som talar genom oss. Tanken arbetar med att förstå talet ur medvetandet men sinnet är alldeles för begränsat för att till fullo förstå medvetandet. Tanken är "limited edition" så att säga. Den tanke som du har kännetecknas av din omgivning och min tanke kännetecknas av min omgivning. Men medvetandet kännetecknas av källans ton och denna ton är samma för alla. Medvetenheten om detta lär tanken att förstå medvetandet. Det är alltså inte samma sak att säga medvetenhet och medvetande. Det absoluta medvetandet är när allt kommer omkring evigt och oföränderligt. Medvetenhet är något som hör tanken till. Den medvetna tanken lär sig om medvetandet.

Medvetandet ansvarar utan tvivel för att skapa. Skapa är medvetandets ämne. Skapelsen erhåller detta ämne och skapar ur sig själv. Så länge vi inte ser detta ämne i oss själva kommer vi att stå maktlösa i vårt liv men så fort vi ser detta ämne inom oss själva medvetandegörs tanken om vår egen styrka och skaparförmåga. Drömmen blir verklighet äntligen. Så som i himmelen, så och på jorden. Tonen inom oss kommer att väckas till liv och börja tala. Tal är uttåtriktat i sin karaktär och tonen sprider sig alltså till sin omgivning. Så som i himmelen (vårt inre) så och på jorden (vår fysiska omgivning).

Tanken ansvarar för att förstå medvetandet och medvetandet ansvarar för skapandet. Tanken ansvarar alltså för att förstå skapandet. Tänk om skapandet erkänns i det ögonblick som tanken ser konsten för vad konsten är. Skapandet är sanningen så som talet uttrycker den ur källan i vårt inre. Konsten låter detta uttryck bli synligt på olika sätt. Konst är detta uttryck manifesterat i fysisk form. Sanningen bakom konsten blir synlig när tanken förstår detta. Det verkliga skapandet sker inte ur tanken utan ur sanningens ton i vårt inre. Sanningens ton är samma oavsett var vi bor i Världen och läkekraften som denna ton har är osviklig. Den helande tonen inom oss kommer att skapa liv och liv är alltid kraftfullt, smärtfritt, skapande och seende.

Under ytan ligger medvetandet och över ytan skapas medvetenhet om detta medvetande. När skapandet uttrycks i formen sker en koppling mellan medvetandet och vår tanke som då medvetandegörs. Treenigheten uppstår ur denna koppling. Det som är över ytan (det fysiska, modern) möter det som är under ytan (det gudomliga, fadern) och det Kristuslika barnet föds. Fadern, modern och det heliga barnet. Barnet som föds det är vårt medvetande som vaknar inom oss. Tanken är medveten om detta uppvaknande. Tanken betraktar detta uppvaknande. Tanken tankar in upplevelsen av detta och formas därmed av detta. Tanken kreeras. Tanken ser vad som händer och lär sig vad det betyder. Tanken lär sig läsa den eviga berättelsen om sanningen i tonens ljudande.

Sanningen i tonens ljud äntrar oss därför att tanken medvetandegörs om medvetandet. Tanken är livets verktyg, medvetandets verktyg. Så fort lusten uppstår lär sig tanken att sanningen ligger i tonens centrum, lustens centrum. Tanken lär sig förstå att lusten är drivkraften. Drivkraften är tonen och tonen är medvetandet inom oss. Drömmen går i uppfyllelse. Drivkraften att uttrycka sig är samma kraft vi ser på våren när grönskan fullkomligt exploderar. The big bang är inget annat än sanningen om explosionskraften på våren. Tonen ämnar lära oss att kraften ligger i skapelsens mitt och kommer till uttryck genom melodier, texter, tavlor, skulpturer, pjäser mm.
Tanken om tonen som varande livets extistensiella iscensättande låter oss förstå sanningen bakom lusten som citerar evighetens ord där själens frö ligger och trånar efter kärlek. Tanken lär sig förstå att ensamheten tar slut när medvetandet tror på tanken och tanken tror på medvetandet. Tro är nyckelordet här. Tro är tankens verktyg för att upptäcka och komma i kontakt med medvetandet inom oss. Tro är livets hopp. Urkraften ser sanningen i trons kraft och lägger sitt hopp till den. Urkraften serveras i kärlekens tecken ur värmen där under handen på solar plexus.

Du och jag är samma medvetande men har olika medvetenhet om detta. Du och jag serverar oss själva kärlekens melodi därför att den tro vi har låter oss komma i kontakt med medvetandet. Hem ljuva hem är sålunda drömmen om medvetandet och paradiset. Drömmen om kärlek och sanningens hem blir sann därför att tron ser till att medvetandegöra tanken om medvetandet, den högsta sanningen om livets essens, den högsta tanken ur vilken du och jag är skapad, ditt eget högsta varande i evigheternas evighet.
Tanken är för liten för att verkligen förstå detta men tron ser till att frigöra tanken från tvivel och därmed skapas kontakt till källan och tonen ur storheten inom dig väller fram. Storheten inom dig talar ur den sanna källan och tanken talar ur det begränsade sinnets källa. Det vetgiriga sinnet ger sig aldrig och samma gäller för sanningens källa inom oss. Tro, hopp och kärlek ska tala om sanningen om livet och medvetandet. Tro, hopp och kärlek visar vägen. Du är vägen, du är sanningen och du är livet.
Det vetgiriga sinnet vill veta och inte tro därför har tanken särskilt svårt att acceptera något som inte går att bevisa ur sinnets sätt att se det. Därför har kampen mellan medvetandet och det begränsade sinnet pågått så länge. Den kampen kännetecknas av lika mycket hopp som hopplöshet. Vetgirigheten ser till att vi fortsätter söka men samtidigt verkar det hopplöst därför att sanningen ligger i att släppa taget om denna vetgirighet. Det är först när vi släpper taget om siffror och formler som upplevelsen av skaparkraften kan komma till uttryck. Det är vår uppgift i detta liv att släppa taget om vetgirigheten. Denna vetgirighet vågar inte se storhetens storslagenhet utan söker efter detaljer för att bryta ner livet i tusen miljoner små delar. Dock är sanningen om livet tvärtom att skapelsen är en enda storhet och fungeras som sådan.
Visst kan vi efter att vi brutit ner livet i tusen miljoner delar börja bygga upp livet igen och förhoppningsvis se en helt annan bild än vi gjorde från början. Tänkvärt är ändå att den snabba vägen är den enkla vägen och släpper vi taget om tanken så kommer källan att uppenbara sig. Det är medvetenheten om detta som låter medvetandet vakna. Släpp livet loss. Nå sanningens ton inom dig lika lätt som skutan sjunker till botten när vi slutar ösa vatten ur den. Tanken luras av att vilja förstå genom att ständigt ösa. Då vi slutar ösa kommer vattnet att forsa in och källans storhet uppenbaras för oss.

16 kommentarer:

  1. Hej Jennyli
    Det här var ett superinlägg! Jag leds in på många intressanta insikter om medvetandet, och det har beröringspunkter till det jag själv skrev senast.
    Sättet vi definierar medvetandet på är helt klart medvetandets stösta fiende. Det går inte att definiera, och varje försök att göra det tjänar bara till att stänga medvetandet inne.
    Medvetandet är inget som ligger i vår tanke utan något som talar genom oss. Exakt så! Så bra sagt!
    Det existerar fyra sfärer: Identitet, Tanke, Emotion, Fysisk manifestation. Du har säkert stött på det här förut. Identiteten är överordnad tanken, är överordnad emotionen, är överordnad fysisk handling.

    Medvetandet måste ha med identitet att göra. Upplevelsen av att vara den man är.
    Men tänkande drar oss ur vårt medvetande. Distraherar oss. Vi förlorar oss i formens värld, i tiden. Vi lämnar Nuet. Antingen grämer vi oss över det förflutna och sitter fast där, eller också oroar vi oss över framtiden och sitter fast där (i något som ännu inte finns).

    Det vetgiriga sinnet vill veta, inte tro, och har svårt att accceptera något som inte går att bevisa.
    Det vetgiriga sinnet VET INTE HUR MAN VET. Det förlitar sig mera på mentala bilder än på en faktisk upplevelse. Det finns sådant som inte går att bevisa annat än genom att man upplever det, som t ex Guds existens.

    Det vetgiriga sinnet låter som egot. Det vill "veta" bara för att känna sig säkert. För att ha kontroll. Och i det läget vill inte egot uppleva. Det vill i stället ha "reella fakta". Det är mentala bilder, troligen meddelade genom någon yttre auktoritet. Och detta sväljs utan vidare bara det ger en känsla av säkerhet. Och så tror man att man "lever i verkligheten".

    Att släppa taget om det här innebär att konfrontera en del rädsla. Det är alltid priset för att höja medvetandenivån.

    SvaraRadera
  2. Eller hur, visst har det beröringspunkter med ditt inlägg Perra. Det var min upplevelse också när jag läste ditt inlägg. Det fungerar ofta så har jag märkt. Tack för din kommentar.

    Tänkandet är än dock det verktyg som skapar. Tanken är skapande har vi ju sagt så många gånger. Men ändå är tanken så lurig och leder oss ut på så många villovägar.

    Det här med nuet och att vara i nuet är inte lätt. Det ingår liksom i den mänskliga biologin att tänka på framtiden, planera för framtiden. Det är det som skiljer oss ifrån djuren. Den hjärna som vi har utvecklat är verkligen på gott och ont. Den tar oss bort från oss själva och naturen men den är så pass läraktig att den kan få oss att komma ihåg vilka vi är.

    Den felande länken när människan blev människa och apan fortsatte att vara apa är ganska spännande. Tänk om det mänskliga fröet så att säga planterades in på jorden då. Även i bibeln står det ju att Guds söner steg ner på jorden och beblandade sig med jordens döttrar. Jag minns inte ordagrant. Det är ett faktum att vi skiljer oss från djuren men frågan är varför.

    Ja just det, det här med att leva i nuet. När det händer något så som en liten olycka av något slag då försvinner tid och rum och man befinner sig bara här och nu. Då handlar man oftast väldigt rådigt. Uppmärksamheten flyttas hit och nu.

    Det hände mig innan idag när jag kom hem med min son. Jag skulle stänga dörren efter oss och såg inte att han hade fingret i dörrspringan. Han klämde sig så klart, trots att jag så många gånger sagt att han ska akta sina fingrar eller bara kollat själv innan jag stänger. Men han skulle kanske få känna själv hur det känns, det är väl den bästa lärdomen, egen erfarenhet. Det känns ju lite svårt för mig men i det stora hela är det ju en bagatell.

    Ja jag fick också den känslan när jag skrev om vetgirigheten att det måste vara egot. Men det finns en sund vetgirighet också, den som driver oss att fortsätta vårt sökande. Vart hör den? Hör den till emotionen, manifestationen, tanken eller identiteten? Till vilken kategori hör själen?

    Ibland är det så många begrepp för mig att jag verkligen rör ihop det. Vad är vad? Kanske är det när vi slutar att sätta ord på allt som sanningen uppenbarar sig. Men det är så skönt att förstå, det ger ett lugn. Men ibland tänker jag också att det kanske inte är meningen att vi ska förstå. När jag får den tanken då känns allt lite uppgivet och meningslöst på något sätt, vad är det för mening då?

    Jennyli

    SvaraRadera
  3. Tingeling!

    Jennyli, Du säger;
    "Kanske är det när vi slutar att sätta ord på allt som sanningen uppenbarar sig"
    Det är nog precis så det är. För att få ihop det tror vi att vi måste förstå. Men tänk så befriande det är att bara säga/tänka; Jag förstår inte men jag TROR och känna att det känns rätt i hela ens väsen.

    Allt är väl
    Hope

    SvaraRadera
  4. Hej Hope!
    Roligt att du har hittat hit. Jag vet att du följer min blogg men du har varit osynlig ett tag. Underbart att se dig igen. Det är nog precis så om att sätta ord på allt. Det finns inga ord som någonsin till fullo kan beskriva tonen, livspulsen eller kunskapen i snäckskalets sus med helt vanliga svenska ord. När jag tänker på det jag skrev blir jag kluven faktiskt för jag kan uppleva en oerhörd befrielse i att äntligen förstå också.

    Därmed är det du säger om tro väldigt viktig. Om vi inte tror då har vi ingen nytta av att förstå heller. Tro är nyckeln till förståelse så som jag ser det. Tro är nyckeln till den frihet som kommer ur en sann förståelse.

    Ju mer jag tänker på detta så ser jag att tro och förståelse är mer eller mindre samma sak. När jag säger: Jag tror på att jag är gudomlig då säger jag samtidigt: Jag förstår att jag är gudomlig. Tro och förståelse är samma sak. Vad tror du om det Hope?

    Så med andra ord om vi kan låta tron komma först (och då verkligen tro med hjärtat) då kommer förståelsen. Däremot om vi kämpar med att förstå något bara för att vi sedan ska bestämma oss för om vi ska tro på det eller ej, då har vi nog kommit in i en återvändsgränd.

    Eller så har kampen att förstå något givit som resultat att vi börjar tro på det. Detta är bara spontana tankar så ni får gärna komma med mer.

    Jennyli

    SvaraRadera
  5. Hallå!

    Först till din fråga Jennyli, om tro och förståelse är detsamma;
    Nej, jag tror inte det. Tro är mer att veta utan att förstå. Förstå handlar kanske om sinnet(?),den synliga och mätbara delen av oss(?)medan tro bara finns där....eller inte.....tror jag.

    Och här kommer då en mycket märklig fråga från mig med tanke på vad jag just skrivit...
    För jag förstår inte vad sinnet är trots att jag säger det och skriver det. En annan del av mig - sinnet(?) - vill förstå det mitt
    med-vetande redan vet.
    Men vad är sinnet egenligen?

    Du skriver också om sinnet;

    "Det vetgiriga sinnet ger sig aldrig och samma gäller för sanningens källa inom oss."

    Den här kampen inom oss skapar mycket stress i och omkring oss om vi inte är medvetna....om vi inte kan ställa oss utanför kriget och vara iakttagaren - medvetandet(?).

    När sanningens källa råder inom oss - talar genom oss - hör vi ljuv musik. Kroppen slappnar av....så underbart!

    Jag är med...men förstår inte vad sinnet egentligen är.

    Är sinnet illusionen?
    Egot?
    Omedvetenhet?
    Mina tankar?

    Alla...inklusive jag själv, använder ordet sinnet men det står klart för mig gång på gång att jag inte har klart för mig vad jag/du menar. Hjälp mig att förstå det jag redan vet.....hmm...

    Frid och Glädje
    Hope

    SvaraRadera
  6. När vi ser kampen mellan källan och sinnet vet vi att mycket av de strider vi för är helt onödiga. Det sinne som kämpar i stolthetens namn är tanken, känslan och den skuldbelagda själen. Med skuldbelagd själ menar jag kroppens smärtkropp. Då jag säger smärtkropp då menar jag sådant som satt sig i kroppen på grund av de tankar och känslor vi haft. Modet att förstå att smärtan som sitter i själen återspeglar den värsta kamp som vi människor utspelar på jorden, utgör trons kraft.

    Tanke, känsla och dess hemvist själen är nog det som utgör sinnet. Det som hör till den fysiska kroppen. Själen hör till den fysiska kroppen och själen får bära mycket av den sorg, den ilska och den glädje vi upplever i livet. Det som sinnet upplever lagras i själen. Då kroppen dör, då dör även själen skulle man kunna säga. Dock stannar klangen kvar i evigheten. Den vibration som själen antog utefter de tankar och känslor vi hade som människa.

    Detta är inget som jag har läst eller hört och som vanligt är min enda källa, just källan. När jag skriver går jag direkt till källförteckningarnas källförteckning. Då behöver jag inte vara rädd för trampa någon på fötterna genom felcitat :)

    Sinnet hör helt klart till den fysiska manifestationen. De vibrationer som uppstår genom mänsklig aktivitet, tankar, känslor och själ. Utan en själ så har tankarna och känslorna ingen hemvist. Själen är sinnets medvetande skulle man kunna säga och det absoluta medvetandet är själens medvetande. Evigheten inom oss låter oss upptäcka evigheten ett steg i taget annars tappar vi förståndet tror jag.

    Sinnets kamp med sanningens källa är troligen tidskrävande. Det krävs tid och rum för att den skall kunna utkämpas. Denna kamp är vad Jacob och Gud utkämpade i Bibeln. Tack vare slaget på höften kom Jacob ihåg hur underbart det är att kunna gå. Den gudomliga dimensionen blir uppenbarad i den sinnliga världen.

    Sinnet är allt som hör det fysiska livet till. Vi får inte glömma våra fem sinnen. De är så självklara att jag inte ens tänker på att nämna dem. Då har vi alltså tankar, känslor och kropp.

    Eftersom jag säger att sinnet för en kamp med sanningens källa då är den ju omedveten om tidlösheten och det enda tillståndet, enheten. Däremot tror jag att kampen syftar till att bli medveten om det skådespel vi lever. Kampen syftar till att lära oss det vi kom hit för att lära oss. Vår sanna identitet. Ske din vilja så som i himmelen så och på jorden.
    Amen

    SvaraRadera
  7. Hope!
    Om du inte har kollat in de bloggar som jag länkar till längst upp till vänster så gör det. Där finns mycket matnyttigt att hämta. Intellektet behöver tänjas på från alla håll och kanter.

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jennyli, du som är i kontakt med källan...här kommer en ny kluring att bita i....
    När jag säger;
    "Jag är inte mig själv idag"
    Vem är då;
    Jag?
    Mig?
    Själv?
    Och vem är jag om jag inte är mig själv?

    Allt är väl
    Hope

    SvaraRadera
  9. Nu har jag några minuter på mig innan jag ska åka iväg igen. Tiden är och har varit mycket hektisk det senaste.

    Tättbevuxna klungor av påskliljor är som jag, mig och själv. Tänk om själva löken till tete a tete - påskliljor är självet och de olika påskliljorna är mig och jag och du och dig osv. Den tete a tete som kommer ur en enda lök är sålunda kroppen vi bor i med känslor, tankar och lidelser. Tänk om det som du kallar att vara sig själv är att tänja på kunskapen om vem man själv är. Tänja på kunskapen handlar om att låta sinnet ta upp tvivlet och kasta det på sophögen. Tro utan tvivel skänker mig mitt eget själv liv. När självet värms upp av sommarsolen då börjar skott att skjuta upp och kaboom så har en tete a tete-påsklilja uppstått. Du, dig är kroppen och självet är löken.

    Jag får nog återkomma i frågan för nu rann tiden ut för denna gång.

    Kramar
    Jennyli

    SvaraRadera
  10. Jennyli, hej!

    Hmm...
    Jag hänger med på påskliljorna men inte tete a tete. Hur menar du då?
    Berätta mer!!!

    Kanske jag, vi, litteraturen mm blandar ihop psykologi och andlighet ...jaget och Jag Är.

    Tack för att du och ni andra här finns för att hjälpa mig att se klarare!

    Frid
    Hope

    SvaraRadera
  11. Tete a tete är en typ av påsklilja där det växer flera blommor ur en och samma lök. Det betyder huvud vid huvud på franska tror jag. De är ganska små. Stavningen är jag lite osäker på dock. Då skulle självet vara själva löken och jag och mig och du och dig vara de olika påskliljorna. Du och jag är sprungna ur samma lök.

    Det ursprung som ligger inom oss som en liten lök erhåller själen som en livets gåva och själen är så som min källa säger det, en källa där källornas källa kan komma till uttryck. Du erhåller källan där under handen på solar plexus när själen skapas. Solar plexus är sju evigheters sfärs ursprung och har fått sitt namn därför att skapelsens alla solar utgår ifrån livets centrum. De kraftcentra som kreerar solar kännetecknas av samma som kraftcentrat i vår egen kropp.

    Urkraften som skapas äntrar oss i form av sju evigheters skapande energier. Under ytan tämjer vi sju evigheters energier och skapar oss själva. Tanken är verktyget. Tanken är skapelseverktyget. Tanken är skapande och det bästa med skapandet är att sedan kraften uppstått sker allt utan den minsta mänskliga ansträngning och sålunda utan sinnets inblandning. Tanken är vad som behövs i ett initiativt stadie. Själen behöver bara skapas inom oss för att ta ett kliv upp på stegen.

    Själen är det som skapas inom oss och självet är det som alltid finns. Du är inte dig själv idag säger du. Då antar jag att smuts och klägg så att säga strypt tillflödet av livsenergi och sålunda har du ingen kontakt med själens källa. Med andra ord är du inte dig själv. Tete a tete är människor som står i kontakt med samma källa. Tätt ihop står vi, sprungna ur samma källa.

    Nu undrar jag själv vilken mening orden jag, mig och själv har i allt detta. Det "jag" som talas om i psykologin reser sig troligen som tanken och skiftar från tid till annan. Från år till år. "Mig" åberopar kontakt med materiella ting och skulle kunna betraktas som egot, det separata. "Själv" i mänsklig synvinkel ser ut att vara själens källa. Troligen så nära ursprunget du och jag kan komma. Det ursjälv som själens källa mynnar ur.

    Detta är otroligt schematiskt men kan det vara så här.
    Jag: tanken, sinnet
    Mig: Det separata, egot, materiella
    Själv: Källan inom oss varur själen föds.

    Tack för du lyssnar och detta är lika svårt för mig att förstå (det separata mig) som för dig (det separata dig). Dock märker vi känslan mitt under handen på solar plexus när skapandet sker. Skapande är under ytan sanningen om livet. Skapandet är meningen med livet. Skapandet är det vi kommit hit för att lära oss. Tätt ihop står vi och komna ur samma lök skapas klanger mellan oss som resonerar med varandra. Tävling uppstår lätt därför att de finns ingen som är mer unik än någon annan. Tävling uppstår därför att skapandet sker på lika villkor. Tävling uppstår därför att några äskande människor omöjligt kan tänka sig att vara lika alla andra.

    Skulle sanningen uppenbaras återtog alla människor sin ursprungliga skapandeförmåga och satte stopp för tävlingen. Att Tro på sig själv är receptet och grunden för en tävlingsfri värld, en värld till för sanningen.

    Kramar
    Jennyli

    SvaraRadera
  12. Mmm...
    Jag är inte i kontakt med mitt själv - källan. Jag har tappat förankningen i Moder Jord och Fader Himmel och gör då saker, skapar, säger och tänker på ett sätt som inte gagnar mig själv, min nästa och livet. Jag har gått vilse, glömt vem jag är och var jag kommer ifrån. Men jag är fortfarande;
    Jag Är den Jag Är, men jag är inte den jag vill vara. Jag trivs inte med den jag för tillfället valt att vara.....
    ....så visst är det av största vikt att vara i kontakt med sitt själv, så jag inte hamnar på fel väg. Jag brukar använda medicinhjulet som hjälp att veta om jag står i mitten av hjulet. Om mina tankar, ord, drömmar och gärningar skapar en god känsla, en känsla av sammanhang, då tror jag att jag är på rätt väg - min väg.

    Jag fick en så fin bild jag skulle vilja visa här - ett himmelskt leende, men kan inte klistra in den. Eller går det?

    Tack Jennyli!

    Frid
    Hope

    SvaraRadera
  13. Hej Hope

    Jag vet inte om det går att klistra in bilder i kommentarerna. Dock kan jag göra det i mitt ursprungliga inlägg. Det är lite synd men jag tror jag har sett den bilden. jag fick också en sådan och det var tre fåglar på himmelen som bildade ett leende.

    Den här kampen får jag själv ofta utkämpa men nu tycks det mig som om kampen blir mindre och mindre i omfattning. Det är väldigt tydligt när jag inte står i kontakt med mitt sanna jag eller med källan eller med självet (eller vad man nu ska kalla det). Ibland är jag så otroligt medveten om att så är fallet men jag har ingen förmåga att vända mig själv i rätt riktning.

    Åter igen tycks det mig som dessa svackor har blivit mindre och i och med det finner jag mig själv lättare i sådana stunder. Träning och åter träning är nyckeln. Där en gång en stor upptrampad väg har skapats sker skapandet av sig själv.

    Då vi hamnar på villovägar är det mycket lättare att hitta tillbaka till den rätta vägen om den är väl upptrampad om du förstår mig. Jag tror att stressade tillfällen är de värsta flaskhalsarna att ta sig igenom. Det bästa är ifall man kan bredda dessa flaskhalsar under stunder då man är mer lugn och sansad. Så med andra ord sätt dig i lugn och ro och kom ihåg klangen som kommer tillsammans med de sju energierna. Sätt dig och säg, uppståndelsens tid är här och smärtan försvinner så fort jag litar på Kristus. När jag litar på Kristus ska klangen skapas kraftfullt under handen på solar plexus. När jag litar på Kristus skänker jag mig själv samhörighet. Samhörighet i kärlekens tecken.

    Jennyli

    SvaraRadera
  14. Jennyli,
    jag tror att jag är ungefär där du är. Det är alltmer sällan jag känner mig så utanför mig själv....utan mig själv.
    Men det händer fortfarande. Just som du säger, i stressade situationer.
    För min egen del främst i situationer där jag är rädd och jag själv inte kan påverka utgången.
    Då vänder jag mig till Jesus Kristus som skänker mig lugn. Jag lämnar över skeendet i tillit och tacksamhet. Släpper taget och vet att allt är väl. Det lättar en stund sen får jag göra om det igen...och ibland igen.

    Det var ett bra program om hur stressen verkar i vår fysiska kropp, i våra tankar och handlingar och även andligt - fast man inte pratade så, på tv igår i Vetenskaps magasinet. Såg du det?

    Bilden var densamma du sett. Visst blir man glad av den!

    Frid och Glädje
    Hope

    SvaraRadera
  15. En påminnelse om att meditera för en ren jord, skönhet och enhet. Det kom ett mejl till mig som jag här klistrar in;

    Global Meditation
    Rebirth Celebration 9-11 Maj 2009
    Nu är tiden inne att tillsammans skapa en ny tid. En tid av gemenskap
    och fred på en ren Jord

    Enligt Maya är allting kopplat till ett kosmiskt livsträd, en
    intelligent energi som de beskriver som ett träd som växer i universum,
    men som också går igenom jorden....faktiskt också igenom Sverige.
    Allting som sker synkroniceras via detta livsträd. Genom att mentalt
    kopplas oss samman med detta livsträd kan vi få del av dess kunskap.

    Maya delar in tiden i olika energivågor av medvetande, kvinnliga och
    manliga, högt medvetande och lågt. Dessa vågor går snabbare nu, det är
    möjligt att det är därför vi upplever att tiden går snabbare nu.

    Mayakalenderns profetior avser egentligen enbart vårt medvetande,
    svackor och höjdpunkter. Vissa personer har sammankopplat dessa "vågor"
    med händelser som inträffat på jorden, oftast kriser som inträffat under
    en svacka i medvetandet. Dock är Mayas profetior enl Calleman enbart
    avsedda till vårt medvetande. Eftersom allting hör ihop, är det inte
    ologiskt att händelser därmed också kopplas till vilken nivå vårt
    medvetande är på. Rent logiskt borde det då också vara möjligt att
    positivt påverka händelser genom att höja vårt medvetande.

    Calleman försöker med många paralleller till kalla kriget och dagens
    ekonomiska kollaps, Bush och Obama, hippie/flowerpower kultur och
    newagetänk beskriva energivågorna och behovet av att utnyttja den nya
    energivågens möjligheter till positiv förändring på vår jord.

    Förra hösten inleddes enl Mayakalendern den 13/11-08 en period av ny
    energi som kallas Födelsens Gudinna, under tiden 9-11/5 2009 är vi i
    mitten av denna period...dvs höjdpunkten av dessa energier. För att
    utnyttja dessa positiva energier till att höja det globala och kosmiska
    medvetandet har Calleman och Giove startat en global meditation dessa
    dagar så att vi tillsammans ska kunna höja medvetandet på planeten och
    i universum.

    Avsikten med meditationen för denna planet är att focusera på att
    inspirera kreativt nytänkande så att vi kan skapa ett varaktigt paradis
    på Jorden. En ren Jord, fred och respekt mellan människor oavsett ras
    eller religion, med en acceptabel levnadsstandard för alla.

    Eftersom detta är vad de flesta av mina sidor på denna hemsida handlar
    om, så är det för mig mycket självklart att jag kommer att delta i denna
    meditation. Jag hoppas att jag har lyckats med att få dig intresserad av
    att meditera med oss dessa dagar.


    Joseph R Giove har beskrivit hur meditationen ska gå till.......

    Andas in....tänk: I AM RESONATING WITH THE CREATIVE HEART MIND OF THE
    LIVING UNIVERSE. (Jag är i samklang med det kreativa kärleksfulla
    levande universum.)

    Andas ut och le: I AM THE CREATIVE HEART MIND OF THE LIVING UNIVERSE.
    (Jag är det kärleksfulla kreativa levande universum.)


    Jag kommer att göra så här: den 9,10,11 Maj kl 09,00, 13,00 och 19,00

    1. Koppla upp mig till livsträdet genom att tänka: Jag är uppkopplad
    till det universella livsträdet.

    2. Meditera så länge jag kan hålla focus ( ca 30 min ) med orden:
    Jag är kreativitet, Jag är kärlek. Allt hör ihop.

    Självklart ska Du skapa din Rebirth Celebration Meditation på det sätt
    som passar Dig. Bara du har kreativitet och kärlek som avsikt.

    Jag ber Dig att få så många du känner att vara med på Rebirth
    Celebration Meditationer 9-11 Maj

    SvaraRadera
  16. Vill tillägga var texten i förra inlägget kommer ifrån;
    Texten nedan är saxad från http://www.fredpajorden.se/sida13.html

    SvaraRadera