lördag 13 juni 2009

Skräpmat och slåttergille

Den sanna vägen är inte alltid den sköna vägen! Eller? Troligen behöver vi ta itu med tvivel, lidande och ondska ibland för att verkligen dra en lättnande suck. Därför vågar jag ta itu med vad som enklast kan beskrivas som lidandet. Vad händer om jag låter lidandet tala. Skadan anmäler sig vid skvallerpressen. Avarten liknar läderlappen och skulle vi sätta namn på läderlappen släppte vi satan lös. Nu kämpas det för liv och död. Nu kämpas det vid ratten. Nu svartmålas vita hus och lador. Nu skräpas vackra skrifter ned med vanvettsord. Tvungenheten lider stor vånda hur som helst därför att tvungenheten snaras. Snarorna viskar skvaller i våra öron och klaviaturen låter strängarna klubbas. Strängarna auktioneras ut. Där inga strängar finns klingar inga toner. Nu stryps kanalen av och kvar blir varken bu eller bä..........................................................................

Den upplevelse som jag, Jennyli har nu är som en snara runt min hals. När snaran dras åt stryps jag och det gör ont. Jag känner en fysisk smärta i min hals. Denna vanföreställning vill jag inte vara en del av. Nu ser jag vad som händer om jag säger, ut, ut, ut, ut, ut, ut, ut! Suck. Den lättnande sucken fyller mig när lidandet lämnar mig. Sanningens väg uppenbarar sig när viljan ersätter lidandet. När viljan kanaliseras värmer det i hjärtat och sanningens väg uppenbarar sig där snaran tidigare satt.

Vad kan slåttergillet erbjuda som inte skräpmaten kan? Den underbara gemenskapen, musiken och livets gröda som skördas och förvaras över vintern. Vad kan skräpmat erbjuda? Sand och kilometervis av sand. Där skräpmat utvinns försinar marken och många träd försvinner som låter vatten hållas levande i ekosystemet. När slåttern går vårdas marken. När stubbar och stenar välts bort vid kreatursuppfödning eroderar marken. Det är skillnaden på slåttergille och skräpmat.

Med detta experiment ville jag visa vad sand och åter sand kanaliserar. Bara vemod, födokris, näringsbrist och lidande. Vattenbristen visar sig som

Födobristen visar sig varken som

Detta b

Sk

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar