måndag 15 december 2008

Det medvetna valet

Medvetna val är tid som är väl använd. Hur tar man kärleken till sig om inte det medvetna valet finns med? Hur tar man kärleken till sig utan det medvetna valet. När kärleken kommer och kärleken går lär det medvetna valet utebli. Bättre tider kommer säkert. Hur ofta tänker vi inte så. Hur skapar man kärlek i kärlekslösheten. Hur väcker man tonen till liv inom den tonlöse. Drömmen om evig kärlek har kanaliserats och kommit att lära oss att tro på kärlekens väsen som människans märke och som evigt. Den eviga själen existerar inom oss liksom kärleken, dock käbblar vi ofta om kärleken som kommer och går. Därför att den känsla som infinner sig i förälskefasen oftast försvinner. När kärleken tar sats och kreerar klockors melodi känns kärleken lustfylld, däremot känns kärleken mindre lustfylld när klangen avtar. En sak är säker, bara för att klangen avtar har inte kärleken försvunnit. Lika lite som klockan försvinner när den slutar att klinga. Därför är bättre tider alltid här. Därför tror jag inte att vi behöver vänta på bättre tider. De bättre tiderna vaknar till liv genom det medvetna valet.

De bättre tiderna turas om att med kärleken komma och gå. De bättre tiderna låter kärleken leva och känslan av tålamod tar slut. Här låter kärleken tala om för oss att de bättre tiderna kommer inte bara för att vi har tålamod. Tiden det tar att lära sig förstå kärlekens tobleronesmak kännetecknar tiden det tar att inse att vi allsmäktiga människor aldrig kommer undan det medvetna valet. Människor tänker efter och tänker efter utan att känna efter och be andra att känna efter. Här tror jag att det medvetna valet ämnar komma in i bilden. Tala till andra vad hjärtat säger och be andra att tala vad hjärtat säger. Här kommer det medvetna valet in i bilden. Det medvetna valet måste grunda sig på människors känslor och vilja. Därför menar jag att kreativiteten dukar under om känslan och viljan förbises.

När torsdagen har kommit in i människors liv kommer vi inte undan det medvetna valet. Här menar jag torsdag som den torsdag då livet lär sig nå de höjder som motsvaras av klätterbefrielse. Det betyder att kroppen frigör sig från sina bojor och lär sig flyga. Utan det medvetna valet kommer vi inte lära oss flyga. När onsdagen kommer låter vi Kristus ta hand om oss, för den som inte tror på kristus kanske lilla fågel blå låter bättre. Den lilla blå fågeln kommer med gudomlig nektar och befruktar oss så vi drar oss till minnes om vilka vi är. Denna befruktelse är kristusmedvetandet. Tonen inom oss kommer att dränera oss från allt tungt och sorgligt. När vi sedan tar nästa steg kommer vi kanske bli osäkra ett tag eftersom tråden vi klättrar på tar slut. Då står vi där och måste göra ett medvetet val. Det går inte längre att klättra och klättra och se vart vi kommer, utan nu måste vi göra ett medvetet val. Nu måste vi känna efter om vi kan konsten att flyga eller inte.

Det medvetna valet handlar om att låta ta reda på ifall den situation som jag befinner mig i låter mig flyga eller ej. Det handlar om att ta reda på alla fakta och med vetandet sätta sig in i om kärleken runt mig är stark nog. Att duka upp de frågor som behövs för att ta reda på detta är mycket väsentligt för att kunna ta klivet. De frågor jag måste ställa behöver vara riktade både till mig själv och till mina närmsta. Dessa frågor är grunden för mitt medvetna val. Det kan tyckas som om jag har gjort alla mina val och det kan tyckas som om allt är frid och fröjd. Hur vet jag om jag behöver fråga dessa frågor om tillgivenhetens styrka hos mina närmsta. Hur vet jag om det är nödvändigt. Troligen vet jag inte det innan jag har frågat.

Här är en väsentlig reseknut. Här känner kroppen ärligheten och hur ärligheten är det viktigaste av allt. När vi kommer till denna punkt kommer vi inte undan längre. Det är dags att låta alla känslor komma fram till ytan. Det gäller inte bara mig utan det gäller mina närmsta också. Det gäller att låta källan tala ur deras hjärtan. Tidigare låtsades vi, i alla fall jag, att kärleken kommer och kärleken går, därför väntar vi och tänker att snart kommer bättre tider. Dock kommer aldrig bättre tider innan vi bestämmer oss för att bättre tider ska komma. När vi gör det, bestämmer oss, då har vi ett medvetet val att göra. Du undrar säkert vilket detta val är men jag kan bara säga att det vet du bäst själv. Det medvetna valet är unikt för varje människa och kroppen och själen vet vilket detta val är.

Bättre tider kommer aldrig därför att du har tålamod. Hela tiden som kännetecknas av väntande på bättre tider växer det medvetna valet fram. Det viljestarka kunskapandet lär oss om trädtopparna och kunskapandet låter oss gå från tro till vetande. Här är medvetet val det vetandet. När jag har tagit reda på alla fakta så tror jag inte längre, då vet jag. När jag vet sakernas tillstånd då kan jag välja att stanna eller välja att gå. Det medvetna valet är verkligheten bakom bättre tider. Där frihet råder. Där längtandet upphör. Här är medvetenhetens ton, den ton som kännetecknas av kärleken och livets källa.

Längtandet upphör när den längtande blåa blomman befruktas av lilla fågel blå. Det medvetna valet sker när klangen från livets ton återkopplas till mig och kanalen tonar in på sanningens ljus. Här tar medvetenheten vid och kanske kommer känslan av att göra ett medvetet val handla om att fortsätta på den vägen som uppenbarats för mig. Det handlar om att komma underfund med om kärleken tror på mig. Det handlar om att frigöra sig från krasshet. Det handlar om att tala, tala och åter tala ut. Tal är kärlekens kraftfullaste verktyg och kraftfull kärlek är ärlig kärlek. Därför kommer det medvetna valet förr eller senare att göras. Det räknas som en nödvändighet. Det kommer förr eller senare att tecknas en situation där ett medvetet val är tvunget. Där står jag nu och jag kommer att lära mig allt om kärleken i denna situation innan jag gör mitt val. Där står jag nu...

Jennyli

2 kommentarer:

  1. När jag läser din text väcks inom mig frågor om sanning - ärlighet och mod. Jag tänker att kanske finns det i varje situation bara en enda tanke, känsla, handling som är sann. Sanningen är inte mystisk eller "andlig" eller svår att klura ut - den är verkligheten som den är - utan att vara inlindad i en massa bullshit. Så kanske finns det alltid bara ett enda val - sanningen eller osanningen. Och de osanna alternativen kan tyckas vara väldigt många. Därför kan livet tyckas vara svårt. Bättre då att lägga alla osanningar i en hög - same shit. Vad är då sant? Det kan vi aldrig veta MEN vi kan ha modet att byta perspektiv och inse att KÄLLAN alltid manifesterar sig som sanning - men först när vi slutar lägga oss i och peta och försöka förstå och försöka få en upplevelse av kontroll som inte är annat än en illusion.
    Jag har först på senare tid kommit till insikt om att KÄLLAN är handling. Den är frid och öppenhet också. MEN den är framför allt handling när den manifesterar sig genom våra kroppar här och nu. KÄLLAN handlar ju hela tiden även när vi sitter i meditation - miljarders miljarder processer pågår i våra celler - hjärtat pumpar och blodet dansar runt i våra kroppar. Jag fattar inte att jag inte såg det tidigare. Jag trodde att källan var som stormens öga, som navet kring vilket allt cirkulerar. Jag såg det så eftersom jag dansande den tredje turen i min livsdans - fixering vid källan. När jag slutade fixera vid källan såg jag att källan uttryckte sig som manifestationen. Men bara på ett enda sätt - som sanningen - som det som händer här och nu.
    Oj, det var många ord. Vet inte om något av dom var sanna.
    Hade min kommentar alls med din rubrik att göra - det medvetna valet? Det känns så. Det finns bara ett val vi kan göra i varje situation - och det är att bli ett uttryck för källan ... eller inte. När vi väljer att handla utifrån vårt personliga perspektiv - då blir livet svårt och valen tycks vara oändligt många. But's its all the same lie. Bullshit, bullshit and more bullshit.
    Ibland behöver man meditera. Ibland behöver man andningsankaret. Som jag bloggade om idag.

    SvaraRadera
  2. Jag la in denna länk på Björns blogg. Den är väldigt fin, så jag lägger in den även här:
    http://se.maharaji.net/

    Bättre Tider är alltid här. Det är något med nuet.
    Det är där det är. Var skulle det annars vara?


    Perra

    SvaraRadera